• Szukaj Numeru KW
  • Aktualności
  • Baza wiedzy
  • Porady
  • Cennik notariusza
  • Przykłady wniosków
  • Formularze do pobrania
  • Szukaj Numeru KW
  • Aktualności
  • Baza wiedzy
  • Porady
  • Cennik notariusza
  • Przykłady wniosków
  • Formularze do pobrania
Strona główna » Baza wiedzy

Wypis z kartoteki lokali – czym jest i jak uzyskać?

KsiegiWieczyste.pl Opublikowano 24 października 2023
0
183 Wyświetlenia


0
Akcje
  • Udostępnij na Facebooku
  • Tweet it

Wypis z kartoteki lokali - czym jest i jak uzyskać?

„Wypis z kartoteki lokalu” oraz „Zaświadczenie o samodzielności lokali” to dokumenty stanowiące podstawę sporządzenia umowy w formie aktu notarialnego o ustanowienie odrębnej własności lokalu. Odrębna własność lokalu powstaje w momencie założenia księgi wieczystej dla danego lokalu.

Szukasz numeru księgi wieczystej?
Znajdź go na podstawie adresu nieruchomości lub numeru działki:
Wejdź na Ksiegiwieczyste.pl
Sprawdź, jakie to proste!

Założenie księgi wieczystej wymaga sporządzenia przez notariusza umowy w formie aktu notarialnego i umieszczenia w nim wniosku wieczystoksięgowego o założenie księgi wieczystej. Niezbędnym załącznikiem do sporządzenia aktu notarialnego jest „Wypis z kartoteki lokali” udostępniony przez starostę oraz „Zaświadczenie o samodzielności lokalu” wydane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Notariusz, po sporządzeniu aktu notarialnego, przesyła sporządzony dokument wraz z załącznikami do Sądu Rejonowego Wydziału Ksiąg Wieczystych właściwego dla miejsca położenia nieruchomości. Odrębna własność lokalu powstaje dopiero w momencie założenia księgi wieczystej dla tego lokalu.

Czym jest wypis z kartoteki lokali i kiedy jest potrzebny?

Wypis z kartoteki lokali jest dokumentem zawierającym informacje opisowe o samodzielnych lokalach znajdujących się w jednym budynku. Wypis z kartoteki lokali nie zawiera informacji o podmiotach, które władają tymi lokalami.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w sprawie prowadzenia księgi wieczystej w systemie teleinformatycznym informacje opisowe dotyczące lokalu ujawnia się w podrubryce 1.4.4 – dane o oznaczeniu lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość lub do którego przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Wypis z kartoteki lokali (lub wypis z rejestru lokali) jest dokumentem niezbędnym do oznaczenia lokalu w księdze wieczystej (lokalowej) oraz w księdze wieczystej założonej dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Wypis z kartoteki lokali jest generowany z operatu ewidencyjnego prowadzonego przez starostę (Prawo geodezyjne i kartograficzne Art. 24).

Jakie informacje zawiera wypis z kartoteki lokali?

Wypis z kartoteki lokali zawiera w swej treści informacje opisowe – ewidencyjne o samodzielnych lokalach znajdujących się w jednym budynku. Danymi ewidencyjnymi dotyczącymi lokali są:

  1. identyfikator lokalu, na który składa się numer z krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT), na który składają się: numer województwa, powiatu, gminy, obrębu ewidencyjnego, budynku, w którym znajduje się lokal oraz numer lokalu mieszkalnego,
  2. numer porządkowy lokalu w budynku;
  3. rodzaj lokalu, z rozróżnieniem na lokale mieszkalne i niemieszkalne;
  4. numer kondygnacji, na której znajduje się główne wejście do lokalu;
  5. pole powierzchni użytkowej lokalu wyrażone w m2 z precyzją zapisu do 0,01 m;
  6. pole powierzchni użytkowej pomieszczeń przynależnych do lokalu wyrażone w m2 z precyzją do 0,01 m wynikające z sumy pól pomieszczeń przynależnych;
  7. wykaz pomieszczeń przynależnych do lokalu z określeniem ich parametrów:
    a) rodzaj pomieszczenia, np. strych, garaż,
    b) identyfikator budynku, jeżeli pomieszczenie przynależne znajduje się w innym budynku niż lokal,
    c) powierzchnia użytkowa pomieszczenia przynależnego;
  8. oznaczenie dokumentu potwierdzającego własność, o ile lokal stanowi odrębny przedmiot własności;
  9. numer księgi wieczystej, o ile lokal stanowi odrębny przedmiot własności;
  10. adres lokalu, jeżeli został ustalony numer porządkowy budynku, w którym znajduje się lokal;
  11. jeżeli lokal stanowi odrębny przedmiot własności, wypis z kartoteki lokali zawiera oznaczenie jednostki rejestrowej lokalu.

Wypis z rejestru lokali (wypis z kartoteki lokali) jest dokumentem, który oprócz informacji zawartych w ewidencji odpowiednich dla lokali, zawiera również:

  1. nazwę organu wydającego wypis;
  2. oznaczenie sprawy według obowiązującego systemu kancelaryjnego;
  3. tytuł dokumentu – „Wypis z rejestru lokali”;
  4. nazwę województwa, powiatu, jednostki ewidencyjnej oraz nazwę i numer obrębu ewidencyjnego;
  5. numer jednostki rejestrowej, lokali;
  6. datę sporządzenia dokumentu;
  7. nazwisko i imię osoby, która sporządziła dokument, albo adnotacje o sporządzeniu dokumentu w sposób automatyczny;
  8. w przypadku wypisu sporządzonego w postaci elektronicznej – kwalifikowany podpis elektroniczny osoby reprezentującej organ albo kwalifikowany podpis elektroniczny osoby upoważnionej przez ten organ albo kwalifikowaną pieczęć elektroniczną urzędu obsługującego organ;
  9. w przypadku wypisu sporządzonego w postaci papierowej – podpis osoby reprezentującej organ albo osoby upoważnionej przez ten organ oraz datę złożenia podpisu.

Organ wydający dokument „Wypis z kartoteki lokali” opatruje go klauzulą o treści: „Dokument niniejszy jest przeznaczony do dokonywania wpisu w księdze wieczystej”.

Przeczytaj: Błędny metraż mieszkania w księdze wieczystej

Kto może uzyskać wypis z kartoteki lokali?

Wypis z kartoteki lokali może uzyskać na wniosek:

  • osoba, która jest właścicielem nieruchomości, osobą lub jednostką organizacyjną władającą lokalem(ami), których dotyczy wniosek;
  • jest organem administracji publicznej albo podmiotem niebędącym organem administracji publicznej realizującym zdania publiczne związane z gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy wniosek;
  • jest operatorem sieci w rozumieniu ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2019r.poz.2410, z późn. zmianami.);
  • jest operatorem systemu przesyłowego, systemu dystrybucyjnego oraz systemu połączonego w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (Dz. U. z 2020r.poz. 833, z późn. zmianami);
  • ma interes prawny w dostępie do danych objętych wnioskiem wynikającym z aktu prawnego (należy podać oznaczenie publikatora tego aktu oraz jednostki redakcyjnej tego aktu, jak również należy wskazać okoliczności faktyczne będące przesłankami zastosowania przepisu prawa materialnego).

Wniosek o wydanie wypisu z kartoteki lokali należy złożyć na formularzu „Wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego”, udostępnionym przez Państwową Ewidencję Gruntów i Budynków (EGIB).

Wzór formularza wniosku stanowi Załącznik nr 4 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020r. (Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Poz. 1322 w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – można go POBRAĆ TUTAJ (strona 20).

Wnioskując o wydanie „Wypisu z kartoteki lokali” należy w formularzu, w sekcji „Przedmiot wniosku” umieszczonej pod numerem „8” zakreślić kwadrat przy treści ”Wypis z kartoteki lokali”:

Wypis z kartoteki lokali - jak złożyć wniosek o wydanie dokumentu?

Źródło: Wzór wniosku o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego – https://isap.sejm.gov.pl

Formularz należy wypełnić czytelnie, zgodnie z opisem poszczególnych pól wniosku, pamiętając o podaniu danych osobowych wnioskodawcy oraz o podpisie wniosku.

Wypełniając wniosek, w sekcji nr 12 „Postać dokumentów będących przedmiotem wniosku i sposób ich udostępniania” należy wskazać przez zakreślenie odpowiedniego kwadratu, w jaki sposób chcemy odebrać sporządzony przez urząd dokument:

  • odbiór osobisty w siedzibie organu,
  • wysyłka pod adres jak w nagłówku wniosku (bądź inny adres),
  • inny sposób odbioru „Wypis z rejestru lokali”.

Do wniosku o udostępnienie dokumentu „Wypisu z kartoteki lokali” należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

W przypadku ustanowienia pełnomocnictwa, do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo oraz dowód uiszczenia stosownej opłaty. Pełnomocnictwo powinno być złożone w oryginale, w wypisie lub potwierdzonej kopii. Kopia musi być notarialnie potwierdzona (nie może to być ksero).

Wniosek o wydanie wypisu z kartoteki lokali można złożyć w siedzibie urzędu Państwowej Ewidencji Gruntów i Budynków, właściwego dla miejsca położenia lokalu.

Wniosek o wypis z kartoteki lokalu można złożyć na kilka sposobów, tj.:

  • listownie,
  • osobiście w urzędzie, w którym znajduje się wydział geodezji (w zależności od gminy będzie to urząd miasta lub starostwo powiatowe),
  • online za pośrednictwem Portalu Interesanta, o ile urząd daję taką możliwość, opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.

Ile kosztuje wypis z kartoteki lokali?

Wysokość opłat za udostępnienie materiałów z Państwowego Zasobu Geodezyjno-Kartograficznego określa Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, Tabela nr 11 (str. 103).

Cena dokumentu różni się w zależności od tego, jaką formę otrzymania tego dokumentu wybierze wnioskujący:

  • za „Wypis z kartoteki budynków” albo „Wypis z kartoteki lokali” w postaci dokumentu elektronicznego należy uiścić 15 zł;
  • za” Wypis z kartoteki budynków” albo „Wypis z kartoteki lokali” w postaci dokumentu drukowanego należy uiścić 20 zł.

W przypadku wysłania dokumentu pod wskazany we wniosku adres, wnioskodawca dodatkowo zostanie obciążony opłatą pocztową.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, urząd wystawiający dokument z Państwowego Zasobu Geodezyjno-Kartograficznego, przed jego wydaniem sporządza i podaje do wiadomości wnioskodawcy „Dokument obliczenia opłaty”, w którym podaje wysokość należnej do uiszczenia opłaty oraz podstawę prawną tej czynności.

Czas oczekiwania na wydanie dokumentu

Urząd, po otrzymaniu wniosku, poinformuje wnioskodawcę o czasie oczekiwania na sporządzenie dokumentu. Zazwyczaj, załatwienie sprawy następuje niezwłocznie po wniesieniu i opłaceniu wniosku do właściwego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Zdarza się, że z różnych powodów czas oczekiwania na załatwienie sprawy może się przedłużyć i trwać nawet do 30 dni.

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
    licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji.
  2. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Foto: Pexels.com

0
Akcje
  • Udostępnij na Facebooku
  • Tweet it




Autor

KsiegiWieczyste.pl


Podobne artykuły
Księga wieczysta dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu – jak założyć?
11 lipca 2023
Mapa ewidencyjna – czym jest i jak ją uzyskać?
12 czerwca 2023
Wypis i wyrys z rejestru gruntów – jak uzyskać?
20 lutego 2023
  • Szukaj w serwisie

  • Znajdź ksiegę wieczystą

    Po adresie Po numerze działki

    np. 121602_2.0005.269/2 (format: TERYT.obręb.działka).
    Bazę TERYT znajdziesz na www.stat.gov.pl lub odszukasz na mapie Geoportal.

    Wyszukiwarka działa przy współpracy z serwisem ksiegiwieczyste.pl
  • - Reklama -
    Księgi Wieczyste Online - znajdź po adresie lub numerze działki
  • Najnowsze wpisy

    • Ostrzeżenie o niezgodności treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym
    • Księgi wieczyste Wrocław - podstawowe informacje
    • Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej - poradnik krok po kroku
    • Jak czytać księgę wieczystą - Dział IV?
    • Pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego - co to oznacza?
  • - Reklama -
    Raport o Działce. Analiza terenu | dzialki360.pl
  • Polecane wpisy

    • !
      Księgi wieczyste po adresie lub numerze działki - jak znaleźć?
    • !
      Księga wieczysta po numerze działki
    • !
      Księgi wieczyste online za darmo - co dokładnie jest bezpłatne?
    • !
      Jak znaleźć właściciela działki?
    • !
      Wpis do księgi wieczystej - co oznacza i jak go dokonać?

  • Księgi Wieczyste Online na skróty

    • Strona Główna
    • Nasze Artykuły
    • Szukaj Księgi Wieczystej Po Adresie
    • Znajdź Księgę Wieczystą na podstawie Numeru Działki
    • Wyszukaj Księgę Wieczystą po Pełnym ID Działki
    • Spis Wszystkich Sądów
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • Kontakt

© Copyright ksiegi-wieczyste.org
Naciśnij klawisz Enter / Return, aby rozpocząć wyszukiwanie
Ta strona wykorzystuje pliki cookies („ciasteczka”) zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji o celu ich wykorzystania znajdziesz w naszej Polityce prywatności.Zgoda